[googlea96fadb9f81aeb5e.html]

Råd för dig som är flygrädd


    Känner du att det är obehagligt eller skrämmande att flyga? Du är     inte ensam. Undersökningar visar att en av fem passagerare                 känner att det är skrämmande att flyga. Man kan känna att det är     farligt, att man kan skadas eller flygplanet kan haverera. En del         människor kan även känna rädsla för att bli sjuka under en                   flygning, rädsla för att drabbas av panik eller ångest. Ofta kan             olika former av rädsla samexistera och visa sig under olika faser         under flygningen. Det kan kännas skrämmande när flygplanet             startar, landar eller när det flyger genom områden med                           turbulens. Om du känner obehag och brukar bli rädd under                 flygningen kan du göra på följande sätt:


-  Läs om grunderna för flygning dvs hur ett plan kan flyga,  varför  det blir olika ljud från motorn, vad är turbulens och hur den                   påverkar flygplanet. Om man vet hur det fungerar blir det lättare att  hantera rädslan eller ångesten.

-   Börja med att flyga kortare sträckor, du kan upptäcka länder i närheten av Sverige. Varför inte flyga till Polen, Lettland eller
     Estland? Det tar bara 50 minuter att flyga dit.

-   Försök att visualisera hur det kommer att kännas när du har landat, hur du andas in luften när du stiger av flygplanet och vad du        ska uppleva under din vistelse där. Det blir så spännande!

-   Tänk att du inte kan påverka det som händer med flygplanet men du kan påverka dina tankar under flygresan, tänk positivt- det         är säkrare att flyga än att åka bil. Är du rädd att åka bil?

-   Turbulens? Tänk att det är som att åka på en ojämn landsväg. Luften är flygplanets väg, ibland är den ojämn. 

-   Tänk att de som arbetar i flygplanet flyger varje dag, det är deras drömjobb. Om de inte är rädda varför ska du vara det? Tänk                  logiskt.

-   Slappna av och försök att andas genom näsan och med magen, långa och lugna andetag. Kommer ångesten? Blunda, andas                  långsamt 10-15 gånger.

-  Ta med en spännande bok och försök att fokusera på det du läser. Bestäm att du inte ska titta på klockan eller tänka på annat än        boken tills du har läst eller lyssnat till 50 sidor. Du kommer att upptäcka att tiden går mycket snabbare på så sätt.

-  Ta med en läsplatta eller dator med spännande filmer. 
 
 
Överhörd på flygplanet: 

” Vågar piloten sätta sig i cockpiten där framme så vågar jag sitta här bakom honom.”

” Turbulens är inte farligt, vi bara hoppar från ett moln till ett annat, det är som att åka på en guppig väg”
 
 
Flygkapten Tobias Kurol ger bästa tips till flygrädda 

Fakta om flygning och flygsäkerhet
 
Om du känner en stark rädsla eller ångest inför flygningen, om du känner att inga råd hjälper kan du kanske få hjälp av KBT-kognitiv beteende terapi behandling.
 
Flygfobi
 
 Tio frågor om flygning
 

[googlea96fadb9f81aeb5e.html]